Er zijn al bijna 7500 laadpunten via MRA-Elektrisch gerealiseerd. Dan komt het voor dat een aantal van die publieke laadpalen in de regio moet worden vervangen, verwijderd of verplaatst. Bijvoorbeeld omdat de omgeving, straat of parkeervakken rond een laadpaal na plaatsing worden heringericht. Of omdat een laadpaal aangereden is en schade heeft opgelopen.
Naarmate er meer laadpalen komen, zal het aantal te vervangen, verplaatsen en te verwijderen laadpalen groeien. Daarom is hiervoor een speciale functie ingericht in het online MRA-E-portaal. Zodat ook dit gestroomlijnd kan gebeuren. MRA-Elektrisch maakt het gemeenten en andere partijen zo een stuk makkelijker om met wijzigingen om te gaan.
Inzicht in dashboard
In het MRA-E-portaal zijn nieuwe functies toegevoegd. Zo is duidelijk wie er aan zet is en in actie moet komen en wat de kosten zijn. Ook de informatie van de betreffende laadpaal kan hier worden ingezien. Als gps-coördinaten afwijken, kan de informatie door MRA-Elektrisch eenvoudig worden aangepast. Allemaal in hetzelfde vertrouwde systeem waarin gemeenten, laadpaalexploitanten en netbeheerders samenwerken.
Gemeenten kunnen zelf het proces starten en volgen om laadpalen te verwijderen of verplaatsen. Dankzij deze extra functies kan MRA-Elektrisch ook monitoren om hoeveel laadpalen het precies gaat. Per gemeente zijn de wijzigingen te zien in het dashboard. Ook op de laadkaart is voor gemeenten zichtbaar waar laadpalen verplaatst, verwijderd of vervangen worden.
Laadkaart op eigen website
Het is nu heel eenvoudig om de laadkaart met publieke laadpalen van de eigen gemeente weer te geven op de eigen website. Via het portaal kan elke gemeente een html-code genereren. Deze kan opgenomen worden op de website van de gemeente.
Daarnaast is een nieuwe functie om de locatiegegevens (gps en adres) van de laadpaal via GeoJson op te vragen. Dit kunnen gemeenten integreren in hun GIS-systemen om zo, net als voor ander straatmeubilair, te zien waar laadpalen in de publieke ruimte staan. Dat is handig voor de juiste afstemming binnen gemeenten, bijvoorbeeld tussen de afdelingen ruimtelijke ontwikkeling en mobiliteit (verkeer en vervoer). Deze afdelingen zijn niet altijd op de hoogte van elkaars plannen. Een goede afstemming vooraf is cruciaal en verdient zich terug.
Vragen of meer weten over het MRA-E-portaal? Neem gerust contact met ons op.