23 oktober 2015
Variabele oplaadtarieven: ’s nachts laden voor een prikkie en in de piekuren ‘s avonds voor een hoger tarief. Dat is wat MRA-E elektrische rijders in samenwerking met netwerkbeheerders gaat bieden. Maarten Linnenkamp, projectleider MRA-E, verwacht dat slimme e-rijders hier snel hun voordeel mee kunnen doen. “En ook de netbeheerders en het milieu gaan profiteren. Het is win-win-win!”
Variabele tarieven versterken de ontwikkeling van het elektrisch rijden, aldus Linnenkamp. “We zien graag dat e-rijders ’s nachts laden”, licht hij toe, “want dan is er relatief veel duurzame energie beschikbaar en is er capaciteit over. Windturbines worden ’s nachts zelfs vaak stilgezet. Omgekeerd willen we niet dat e-rijders ’s avonds tussen 17.00 en 21.00 uur laden, want dan is het netwerk juist al sterk belast. Met variabele tarieven kunnen we op het laadgedrag van e-rijders sturen. Slimme e-rijders profiteren van de aantrekkelijke tarieven ’s nachts.”
Netbeheerders zijn ook gebaat bij variabele tarieven. Netbeheerders zijn verantwoordelijk voor de continuïteit van het netwerk. Als de variabele tarieven ervoor zorgen dat minder e-rijders tijdens de piekuren laden, hoeven zij niet te investeren in zwaardere kabels en leidingen om de extra vraag van e-rijders aan te kunnen. Linnenkamp: “Dat is dus veel beter dan waar sommige netbeheerders nu naar neigen: dat zij, om overbelasting van het netwerk te voorkomen, de stroomtoevoer van openbare oplaadpunten tijdens piekuren afknijpen.”
Als het aantal e-rijders groeit, maar zij vooral ’s nachts gaan laden, kan dit voorkomen dat de capaciteit tijdens piekuren vergroot moet worden. Linnenkamp: “Zo hoeven er dus geen vervuilende kolencentrales bij te komen, en voorkomen we dat we het paard achter de wagen spannen. Doordat er ’s nachts relatief veel duurzame energie beschikbaar is, beperken we de CO2- en NOx-uitstoot zelfs tot een maximum en gaat ook de luchtkwaliteit erop vooruit.”