MRA-Elektrisch krijgt veel vragen over het laadtarief en hoe dit tot stand komt. Op dit moment zijn er drie aanbieders van laadpalen. Met hen maken wij afspraken over de maximale laadprijs. Elk kwartaal kan de laadprijs veranderen. De kosten voor elektrisch laden zijn namelijk gekoppeld aan de elektriciteitsprijs.
De laadprijzen verschillen omdat we diverse contracten door de tijd en per regio afsluiten. Er zijn verschillende exploitanten met verschillende indexatieformules die korter of verder terugkijken naar de ontwikkeling van de energieprijs.
De actuele prijs per 1 november 2024 inclusief btw is:
Nieuwe laadpalen, geplaatst vanaf 1 juli 2024
– TotalEnergies: €0,31
– Shell ubitricity: €0,30
– Vattenfall: €0,31
Snelladers
– TotalEnergies: €0,48
Laadpalen geplaatst vóór 1 juli 2024:
– TotalEnergies: €0,42
– Shell ubitricity: €0,42
De inzet van MRA-Elektrisch is dat elektrisch rijden aantrekkelijk blijft. Met andere woorden: goedkoper dan rijden op benzine of diesel. Bij de nieuwe laadpalen – geplaatst vanaf 1 juli 2024 – is daarom een gunstiger tarief voor de elektrische rijder afgesproken (zoals hierboven te zien is).
Eigen laadpas of app
Naast de kosten voor de hoeveelheid geladen stroom (kWh) geldt er ook een ‘starttarief’. Dit zijn kosten voor het gebruik van de laadpas of app. Dit is meestal een vast bedrag per laadsessie, maar kan ook een vast bedrag per maand zijn.
Laadt u zonder laadpas? Dan betaalt u een vast bedrag per laadsessie van maximaal € 0,60.
Prijstransparantie verbeteren
Elektrische rijders willen altijd en overal kunnen zien: waar vind ik een publieke laadpaal, is die beschikbaar en wat kost het laden daar? Aan die prijstransparantie voor e-rijders valt nog veel te verbeteren. Naast de laadprijs gaat het om een accurate aanduiding van de laadlocaties en een actueel inzicht in de beschikbaarheid.
Landelijk, regionaal en door marktpartijen worden al verschillende verbeterslagen gemaakt, maar het gaat nog niet snel en ver genoeg. MRA-Elektrisch onderstreept het belang om samen met het Rijk de prijstransparantie en vindbaarheid van laadpalen voor e-rijders sterk te verbeteren.