De afgelopen tijd zien we dat een flink aantal publieke laadpalen in de regio moet worden verwijderd of verplaatst. Bijvoorbeeld omdat de omgeving, straat of parkeervakken rond een laadpaal kort na plaatsing worden heringericht. Was er vooraf binnen de gemeente beter afgestemd, dan was verplaatsing vaak niet nodig geweest, zo blijkt. Hier valt lering uit te trekken. Mogelijk kan ook uw gemeente onnodig werk en aanzienlijke kosten besparen.
Waar de afstemming binnen gemeenten beter kan, is tussen de afdelingen ruimtelijke ontwikkeling en mobiliteit (verkeer en vervoer). MRA-Elektrisch ziet dat deze afdelingen niet altijd op de hoogte zijn van elkaars plannen. Zo kan het bijvoorbeeld gebeuren dat de afdeling voor ruimtelijke ontwikkeling een herinrichting van de openbare ruimte plant, terwijl daar met goedkeuring van mobiliteit net een nieuwe laadpaal is geplaatst.
Bij plaatsing van nieuwe laadpalen is het dus van belang dat mobiliteit bij ruimtelijke ontwikkeling en andere afdelingen checkt of er (herinrichtings-)plannen zijn. Dat kan de gemeente onnodig werk en aanzienlijke kosten besparen, en de elektrische rijder veel ellende. Als de laadpaal moet worden verplaatst, is er niet altijd een alternatieve locatie. Soms is die er wel, maar kan de laadpaal niet direct worden geplaatst omdat er voor die plek nog geen verkeersbesluit is vastgesteld. Al die tijd kan de elektrische rijder dus niet of lastig laden. Het verplaatsen en verwijderen van laadpalen gaat bovendien ten koste van de tijd die monteurs hebben voor het plaatsen van nieuwe laadpalen.
Inzicht in locaties laadpalen
MRA-Elektrisch maakt het gemeenten makkelijker om locaties van de laadpalen in de gemeente weer te geven. Gps-coördinaten en adressen konden al bij MRA-Elektrisch worden opgevraagd. Gemeenten kunnen straks in het MRA-E portaal een ‘code’ generen waarmee de actuele laadpalen in een kaart op de eigen website van de gemeente getoond kan worden. Het is dan natuurlijk wel van belang dat die locaties kloppen. De komende maanden doet MRA-Elektrisch daarom voor alle 3.500 laadpalen een extra check. Tips vanuit de gemeente over specifieke locatie-informatie ontvangen de regio-adviseurs graag.
Een goede afstemming vooraf is cruciaal en verdient zich terug. Natuurlijk is niet elke verplaatsing of verwijdering onnodig en te voorzien. Soms zijn er goede redenen. En naarmate er meer laadpalen komen, zal het aantal te verplaatsen en verwijderen laadpalen groeien. Daarom wordt hiervoor in het MRA-E-portaal een speciale functie ingericht. Zodat ook dit gestroomlijnd kan gebeuren.