Schoon en emissieloos bouwen

Onder bouwmaterieel verstaan we werk-, voer- en vaartuigen die in de bouwsector ingezet worden voor bouw-, onderhouds-, en sloopprojecten. In de NAL-samenwerkingsovereenkomst is aandacht voor schoon en emissieloos bouwen. Zo willen we ervaring opdoen om te kunnen voldoen aan de toenemende laadvraag die ontstaat door de inzet van elektrisch bouwmaterieel.  Ook zullen we komende jaren onder andere inzetten op kennisdelen en het gebruik van bestaande laadinfrastructuur voor het laden van elektrisch bouwmaterieel. Vanuit de NAL wordt hiervoor op het moment een routekaart Laadinfrastructuur voor Elektrisch Bouwmaterieel gemaakt.

Daarnaast worden mooie stappen gezet in het programma Schoon en Emissieloos Bouwen (SEB). In dit programma werken Rijksoverheid, medeoverheden, marktpartijen, brancheorganisaties en kennisinstellingen samen om de bouwsector schoner te maken. Er is een routekaart ontwikkeld met maatregelen en een bijbehorend convenant waarin partijen afspraken maken over de uitvoering van de routekaart. Convenantpartners kunnen onder andere op praktische en financiële ondersteuning rekenen ter ondersteuning van de uitvoering van het convenant. Meer informatie vind je op www.opwegnaarseb.nl. Daar is ook de routekaart Schoon en Emissieloos Bouwen te downloaden.

Op het moment zijn er al meerdere handige tools en handvaten ontwikkeld. Zo is er een handreiking veilig gebruik van openbare laadpalen voor de bouw verschenen, inclusief een set met veiligheidseisen. De handreiking is bedoeld voor opdrachtgevers (vaak gemeenten), eigenaren van laadinfrastructuur en aannemers.
De Procesplaat elektrisch laden op de bouwlocatie gaat over het realiseren van een netaansluiting op de bouwplaats. Het schetst zowel het huidige als toekomstig proces. De procesplaat is inmiddels getest in verschillende pilots. Naar aanleiding daarvan hebben is de procesplaat in 2024 aangepast.
Met de Tool Vermogensvraag Bouwproject kun je het nodige vermogen voor de meest voorkomende binnenstedelijke bouwprojecten eenvoudig in kaart brengen. Denk hierbij aan: rioolrenovatie, herinrichting straten, nieuw asfalt, sloopwerk en funderingswerkzaamheden.

 

Binnen het project MRA-Elektrisch werken overheden in Flevoland, Noord-Holland en Utrecht samen om elektrisch vervoer te stimuleren en een netwerk van publieke oplaadpunten te realiseren