19 oktober 2016
In de provincies Noord-Holland, Flevoland en Utrecht staan 452 publieke oplaadpalen die zijn geplaatst door stichting e-laad. Die laadpalen kunnen gemeenten nu onderbrengen bij het gezamenlijke MRA-E project. De interesse is groot, want naast een kostenbesparing levert dit gemeenten veel gemak op. En de elektrische autorijder? Die gaat profiteren van concurrerende laadtarieven.
De 452 publieke oplaadpalen worden tot nu toe beheerd door EVnetNL. Omdat per 31 december 2016 het contract met EVnetNL afloopt heeft MRA-E onderzocht hoe de laadpalen het beste kunnen worden beheerd en onderhouden. Projectbureau MRA-E organiseert een aanbesteding voor gezamenlijke exploitatie, inclusief het beheer en onderhoud voor een periode van 5 jaar van 2017 tot en met 2021.
Gemak en kostenvoordeel voor gemeenten
Met de gezamenlijke aanbesteding neemt projectbureau MRA-E de gemeenten veel werk uit handen. Maar niet alleen dat. Gemeenten profiteren van het schaalvoordeel dat de gezamenlijke aanbesteding oplevert, terwijl die zo is vormgegeven dat ze de gemeenten geen geld kost. Logisch dus dat de interesse groot is: van de 452 laadpalen hebben gemeenten er al zo’n 380 voor de gezamenlijke aanbesteding aangeboden.
Concurrerende laadtarieven voor de e-rijder
Door met de gezamenlijke aanbesteding mee te doen, zorgen gemeenten ervoor dat de oplaadpalen behouden blijven én worden geoptimaliseerd. MRA-E regelt de overdracht van de laadpalen van EVnetNL naar MRA-E en maakt afspraken om ze te moderniseren. De nieuwe concessiehouder wordt verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud. Zo worden de deelnemende gemeentes dus ook ontzorgd. Voor elektrische autorijders moet de gezamenlijke aanbesteding een aantrekkelijk laadtarief opleveren, waarmee het elektrisch rijden gegarandeerd goedkoper is dan het rijden op benzine. Daarmee helpen we het elektrisch rijden verder op weg.