MRA-Elektrisch doet mee met het ambitieuze Europese INCIT-EV. Binnen dit project zetten 33 partners uit acht landen zich vooral in op het gebruik van innovatieve laadsystemen en de ontwikkeling van de bijbehorende businessmodellen. INCIT-EV gaat vier jaar lopen. De Europese Unie trekt er 15 miljoen euro subsidie voor uit.
De opzet van INCIT-EV is gericht op eenvoudig en gebruikersvriendelijk laden. Partners zijn vooraanstaande ondernemingen als Renault Groupe en PSA-Peugeot, innovatieve Nederlandse bedrijven als GreenFlux, We Drive Solar en PitPoint en Europese steden als Parijs, Zaragoza en Turijn. Via MRA-E kan Nederland profiteren van de kennis en ervaring die in dit project wordt opgedaan, bijvoorbeeld met dynamisch inductieladen in Parijs. Hierbij worden voertuigen al rijdend draadloos opgeladen door oplaadplaten in het wegdek.
Geclusterd slim laden
Zelf gaat MRA-E ervaring opdoen met geclusterd laden. Dat is een innovatieve manier van slim laden, waarbij grote aantallen laadpalen met ICT-toepassingen kunnen worden aangestuurd als één grote buffer. Dit biedt netbeheerders een extra mogelijkheid om de stabiliteit van het elektriciteitsnetwerk te handhaven. Netbeheerders werken nu al samen met grote spelers op het net die flexibiliteit kunnen bieden: veel stroom afnemen als het stroomaanbod groot is, en juist weinig als het aanbod klein is. Geclusterd laden kan die flexibiliteit ook bieden, door hier per laadpaal een zeer klein vermogen voor te reserveren. De individuele elektrische rijder merkt hier niets van, terwijl alle laadpalen samen wél een grote buffer opleveren. Omdat een sterke samenwerking met de netbeheerders bepalend is voor het succes van dit project, roept MRA-E hen op om mee te doen en hiermee te experimenteren.
Gedeelde laadsystemen
Binnen INCIT-EV gaat MRA-E ook technische en financiële modellen ontwikkelen voor laadsystemen op (semi-)privaat terrein. Denk aan laadpunten in parkeergarages bij bedrijven en in garages onder appartementencomplexen. Dat stelt (toekomstige) elektrische rijders in staat om te laden waar ze nu al parkeren. Dat deze parkeerplekken worden verhuurd of gedeeld eigendom zijn, zoals in veel appartementencomplexen, is nu nog een bottleneck. Bewoners die als eerste elektrisch gaan rijden en een laadpunt willen, krijgen hiervoor nog zelden toestemming van hun VvE. Meestal zijn de financiële middelen van de VvE beperkt en is men niet bereid voor die eerste elektrische rijder forse investeringen te doen.
Nu voor de aanleg van publieke laadpunten een soepel proces is ingericht, besteedt MRA-E graag meer aandacht aan de uitrol van laadinfrastructuur op (semi-)privaat terrein. Dat is een logische volgende stap, want met alleen publieke laadpalen komen we er niet. De uitdaging is een model te ontwikkelen dat de drempel om de eerste elektrische rijders te faciliteren zo klein mogelijk maakt. Wachten tot de meerderheid elektrisch wil gaan rijden is geen optie, want dat zou de ontwikkeling van het elektrisch rijden afremmen. MRA-E maakt een stappenplan en gaat VvE’s, bedrijven en gemeenten uitnodigen om mee te doen.