Steeds meer gemeenten willen laadpunten aanleggen in hun publiek toegankelijke gemeentelijke parkeergarages. Een belangrijke ontwikkeling om het groeiend aantal e-rijders in een parkeergarage te faciliteren. Om gemeenten hierbij te ondersteunen heeft MRA-Elektrisch een regionale concessie voor laadpunten in parkeergarages opgezet.
Gedeputeerde Jeroen Olthof: ‘’Voldoende, betaalbare en betrouwbare laadinfrastructuur in parkeergarages is niet alleen een belangrijk instrument om de druk op de openbare ruimte te beperken, maar inmiddels ook een benodigde basisvoorziening voor de e-rijders. Daarbij is het faciliteren van laden in parkeergarages vanaf januari 2025 wettelijk verplicht. Met deze aanbesteding zetten we dus een belangrijke stap.”
De concessie is uniek, omdat dit voor het eerst is dat laadinfrastructuur in parkeergarages op regionaal niveau wordt aanbesteed. Aan de concessie doen de volgende 8 gemeenten mee: Almere, Dijk en Waard, Haarlem, Haarlemmermeer, Lelystad, Veenendaal, Woerden en Zandvoort. Zij kunnen in totaal tot 45 parkeergarages aanleveren. De aanbesteding is verleend aan ParknCharge. Zij mogende komende 10 jaar tot 1.000 laadpunten plaatsen en exploiteren. Door de bestaande netaansluiting en netcapaciteit van gemeenten zo optimaal mogelijk te benutten, wordt onnodige vertraging bij netbeheerders voorkomen.
Complexe realisatie
De realisatie van deze laadpunten is complexer dan de realisatie van laadpunten op straat. Dat komt onder meer doordat elke parkeergarage anders is. Denk aan de netaansluiting en aanwezige elektrische installatie, verzekeringen of brandveiligheidseisen.
De uitrol van de laadpunten vergt een nauwe samenwerking tussen de gemeente en MRA-Elektrisch. De gemeente zorgt ervoor dat de basis op orde is, terwijl MRA-Elektrisch ervoor zorgt dat de afspraken met de laadpaalexploitant worden nagekomen. Ook bewaakt MRA-Elektrisch de voortgang en draagt zij zorg voor een eerlijke verdeling van netcapaciteit. Op deze manier worden gemeenten ondersteund bij een soepele uitrol en worden kosten en baten eerlijk verdeeld waardoor een aantrekkelijke laadprijs geboden kan worden.