27 januari 2016
In juni had de Utrechtse wijk Lombok een wereldprimeur met de eerste openbare Vehicle to Grid (V2G) laadpaal. Met deze slimme laadpaal kunnen grote aantallen e-auto’s op lokaal opgewekte zonne-energie gaan rijden, zónder grote investeringen in het elektriciteitsnetwerk. In november hebben vijftien wethouders van gemeenten in de provincie Utrecht hun handtekening gezet om V2G in de regio uit te rollen. LomboXnet (tegenwoordig WeDriveSolar), Stedin en MRA-E slaan de handen ineen om de ambitie waar te maken.
LomboXnet experimenteert in Utrecht al langer met zongestuurd laden omdat dit volop kansen biedt voor lokale energieprojecten: het kan het rendement van lokaal opgewekte zonnestroom vergroten en geeft het schone elektrisch rijden een impuls. Hiervoor wordt de slimme laadpaal gekoppeld aan zonnepanelen op de omliggende huizen, daken van bedrijven of openbare gebouwen zoals scholen. Wat de paal uniek maakt, is dat deze de accu van de auto zowel kan op- als ontladen. Zo kan een overvloed aan zonnestroom overdag worden opgeslagen in de accu van de auto en daar beschikbaar blijven. Bijvoorbeeld voor gebruik in huis, ’s nachts.
Met de slimme laadpaal is het mogelijk te sturen op de elektriciteitsvraag. Zo gaat het laadvermogen van de auto automatisch naar beneden als er een wolk voor de zon schuift. Netbeheerder Stedin is blij met die sturingsmogelijkheid, omdat het piekbelastingen in het stroomnet kan voorkomen. “De dimensionering van ons elektriciteitsnet wordt bepaald door de maximale vraag”, aldus Henk Blom van Stedin, bij de ingebruikname van de slimme laadpaal in Lombok. “En op het moment dat we mogelijkheden hebben om die vraag wat meer te verspreiden over de dag heen, dan heeft dat heel veel impact op de investeringen die wij moeten doen in onze netten.” In plaats van het netwerk te moeten verzwaren om de groei van het aantal elektrische auto’s bij te houden, kan investeren in slimme laadnetwerken een schoon en voordelig alternatief zijn.
Robin Berg van LomboXnet/WeDriveSolar is enthousiast over de nieuwe samenwerking. “MRA-E heeft veel ervaring met het plaatsen van laadpalen in de provincies Noord-Holland, Flevoland en Utrecht, en daar kunnen we van profiteren. Bovendien werken we allebei al samen met Stedin. Dat is handig, maar ook heel goed omdat Stedin inzet op één arbeidsgang. Laadpaal en netaansluiting worden dan in één dag gerealiseerd door één en dezelfde aannemer.” Projectleider MRA-E Maarten Linnenkamp: “In dit project worden elektrisch rijden en lokale duurzame energieopwekking op een innovatieve manier gekoppeld, wat een positief effect heeft op milieu én economie. Dat is precies wat we heel graag zien. Samen brengen we het e-rijden vooruit!”