Big Apple leert van Greater Amsterdam

By 5 juli 2023Nieuws

New York heeft bij MRA-Elektrisch advies ingewonnen om het elektrisch rijden in de Big Apple op de kaart te zetten. In een online interview vroegen de Amerikanen MRA-E het hemd van het lijf. De vragen spitsten zich toe op de uitrol van een betrouwbaar publiek laadnetwerk. Begrijpelijk, want hier heeft MRA-E veel ervaring mee. Terwijl in New York een gebrek aan laadpalen op straat juist dé bottleneck voor het elektrisch rijden is.

Electrifying New York
In New York, dat in 2050 CO2-neutraal wil zijn, zorgen personenauto’s voor 80% van de CO2-uitstoot door het verkeer. De stad zet in op elektrisch rijden, maar de verkoop van e-auto’s blijft ver achter bij bijvoorbeeld Californië en Europese koplopers zoals ‘Greater Amsterdam’ (MRA-E). Een gebrek aan publieke laadpalen ontmoedigt New Yorkers om een e-auto aan te schaffen, terwijl dit de markt er op zijn beurt van weerhoudt om in deze laadvoorziening te willen investeren. Op dit moment telt New York slechts 120 publieke laadpalen, waarvan de meeste op een kluitje in Brooklyn. De stad kiest voor hoge laadpalen waarbij de kabel hoog aan de laadpaal bevestigd zit waardoor deze niet over de grond slingert.

Kip-en-ei-verhaal
Pieter Looijestijn voerde namens MRA-E het gesprek met de overzeese collega’s. “Een herkenbaar kip-en-ei-verhaal” noemt hij de uitdaging waar de New Yorkers voor staan. “Typerend voor de pioniersfase die wij al achter ons hebben. Onze sleutel: een actieve overheid die met aanbestedingen voor publieke laadpalen de markt garandeert dat investeren loont en e-rijders de zekerheid geeft dat zij op straat kunnen laden. Veilig, gemakkelijk en goedkoop. De aanpak van MRA-E geldt voor de New Yorkers als good practice. Met het oog op een beter klimaat en vanuit de filosofie dat kennisdelen loont, delen we de details van onze aanpak graag. Want zo helpen we het elektrisch rijden verder. Soms dus ver over onze grenzen heen.”

New York won ook advies in bij andere koplopers (Los Angeles, Montreal, Oslo en Londen). De uitkomsten van het rapport zijn nog niet beschikbaar. Wel publiceerde de stad onlangs een evaluatie van hun pilot met 120 publieke laadpalen.

Curbside Electric Vehicle Charging Stations at the Norwood section of the Bronx