30 september 2016
Het aantal openbare oplaadpunten in de provincies Noord-Holland, Flevoland en Utrecht gaat verdubbelen. Dankzij een nieuwe aanbesteding komen er in één klap maar liefst 2400 oplaadpunten bij. Dit bovenop de circa 2000 bestaande oplaadpunten. Gebruikers kunnen rekenen op een aantrekkelijk laadtarief, waarbij elektrisch rijden goedkoper is dan rijden op benzine.
De 2400 nieuwe oplaadpunten die er komen, zijn er fors meer dan de 1000 à 1400 waarop MRA-E bij de aanbesteding had gerekend. “Heel goed nieuws”, vindt projectmanager Maarten Linnenkamp, “want aan die oplaadpunten is behoefte. Dat het plaatsen van de oplaadpalen goedkoper uitvalt, komt onder andere doordat er steeds meer elektrische auto’s zijn, er per oplaadpunt meer geladen wordt en dus ook meer inkomsten zijn. Bovendien raken marktpartijen ervan overtuigd dat elektrisch rijden de toekomst is. Ze zijn bereid om extra te investeren, ook al verdienen ze er nu nog niet aan.”
Binnen MRA-E trekken overheid en bedrijfsleven samen op om het elektrisch rijden op gang te brengen. Zo dragen de overheid en marktpartijen financieel bij aan nieuwe oplaadpalen, totdat er een rendabele business case is. De nieuwe aanbesteding laat zien dat dit de goede kant op gaat. “Doordat overheden via MRA-E gezamenlijk aanbesteden, zijn de voorwaarden eenduidig en zorgen we voor volume”, licht Linnenkamp verder toe. “Marktpartijen kunnen daardoor scherp op de aanbesteding inschrijven, en dat maakt het laden goedkoper voor de gebruiker.”
PitPoint, dat de 2400 nieuwe laadpunten gaat plaatsen, beheren en onderhouden, ziet dat een goede business case binnen handbereik is. “Laadpunten zijn nu nog niet rendabel”, aldus directeur Erik Kemink op BNR Nieuwsradio. “Maar door de verschillende innovaties die wij plegen hebben wij er alle vertrouwen in dat dit binnen afzienbare tijd gaat gebeuren. De laadpunten die wij in Utrecht hebben worden al goed gebruikt en zijn nu al bijna kostenneutraal.”
Met de aanbesteding heeft MRA-E ervoor gezorgd dat gebruikers kunnen rekenen op een aantrekkelijk laadtarief, waarbij elektrisch rijden goedkoper is dan rijden op benzine. Linnenkamp: “Zo’n 85% van de elektrische rijders heeft een plug-in hybride. Die krijgen met dit tarief een extra financiële prikkel om regelmatig op te laden en zo veel mogelijk elektrisch te gaan rijden.”