De gemeente Hoorn heeft alvast 630 locaties aangewezen voor openbare laadpalen. Hiermee is het laadbeleid letterlijk op de kaart gezet. Een slimme zet, want het aantal elektrische auto’s groeit fors. Ook in Hoorn. De laadkaart geeft overzicht, laadpalen kunnen sneller worden geplaatst en er is zicht op een dekkend en goed gebruikt laadnetwerk. Zo houdt Hoorn grip op de groei van het elektrisch rijden. Wilt u voor uw gemeente ook een laadkaart? MRA-Elektrisch helpt u op weg!
Net als andere gemeenten ziet Hoorn het aantal elektrische auto’s snel toenemen. In de gemeente staan nu 100 laadpalen en de verwachting is dat dit aantal in 2025 minimaal verdubbelt. In Hoorn zijn vooral openbare laadpalen nodig, want zoals in veel andere gemeenten hebben de meeste e-rijders geen eigen oprit. “Zij moeten dus op straat kunnen laden”, aldus wethouder Samir Bashara, verantwoordelijk voor duurzaamheid en verkeer en vervoer. “Met de laadkaart zorgen we dat die laadpalen er komen. Op tijd én op de meest geschikte plek. Dat doen we graag, want elektrisch rijden is goed voor het klimaat en gezonde lucht en daarmee voor ons allemaal.”
Aan de slag!
Hoorn besloot als een van de eerste gemeenten om een laadkaart te maken en verrichtte het pionierswerk zelf. Maar gemeenten die het goede voorbeeld van Hoorn willen volgen, hoeven het wiel niet zelf uit te vinden. Sinds kort geeft MRA-Elektrisch gemeenten advies en ondersteuning bij het maken van een laadkaart. De behoefte hieraan groeit, want steeds meer gemeenten zien de voordelen van een laadkaart in. Dat bleek bijvoorbeeld uit de goed bezochte webinar ‘Introductie laadkaart’ die MRA-E begin september organiseerde. Na afloop gaven 17 gemeenten aan direct met het maken van een laadkaart aan de slag te willen. Het webinar is terug te kijken in de online community MRA-Elektrisch voor gemeenten. Bent u voor uw gemeente contactpersoon voor het elektrisch rijden? Dan kunt u zich bij MRA-E voor deze online community aanmelden.
Actief laadbeleid, tevreden e-rijders
Met een laadkaart zorgen gemeenten voor een actief laadbeleid. Dat geeft potentiële e-rijders het vertrouwen om over te stappen. Ze zien: mijn gemeente zorgt voor voldoende laadpunten op straat. In elke buurt, op elk moment. De plaatsing van laadpalen gaat sneller omdat de locatievoorstellen al zijn opgesteld. Dat vermindert voor de gemeente de (toekomstige) werkdruk, juist als het elektrisch rijden een nog sterkere vlucht gaat nemen. Zo versnellen en versoepelen we dus de overgang naar het elektrisch rijden, en zetten we samen sterk in op een toekomst met schoon vervoer. Hoorn is er klaar voor. Hoe staat uw gemeente ervoor?
Meer weten of direct aan de slag?
Neem contact op met Robin Matton, projectleider laadkaarten.