Je elektrische auto laden wanneer er een overschot aan groene stroom is en terugleveren als er veel vraag naar stroom is. Dat is de toekomst. Op 15 juni nam staatssecretaris Stientje van Veldhoven een van de eerste 45 laadpleinen met slimme laadpalen in gebruik waarmee dit kan. Vorig jaar kende ze 5 miljoen euro subsidie toe om deze laadpleinen te realiseren. Ook in het werkgebied van MRA-Elektrisch. Zoals in Duivendrecht, waar het laadplein een flinke stimulans geeft aan de schone stadsdistributie.
Met slimme laadpalen kan de elektrische auto in de nabije toekomst een belangrijke bijdrage leveren aan het in balans houden van het elektriciteitsnet. Laden bij een overschot aan groene stroom en terugleveren aan het net als er veel vraag is. Door de slimme laadpalen bij elkaar te zetten met een gezamenlijke aansluiting op het hoofdnet, wordt dit eenvoudiger. De e-auto’s fungeren dan samen als grote communicerende vaten. De e-rijder kan er geld mee verdienen: laden tegen een lager tarief omdat de elektrische auto wordt gebruikt als buffer.
Schone stadsdistributie
Bijzonder aan het slimme laadplein in Duivendrecht is de betekenis van dit plein voor de ontwikkeling van de schone stadsdistributie. Het laadplein krijgt zijn plek bij distributiebedrijf Deudekom. MRA-E werkt al langer samen met deze logistieke dienstverlener, die inzet op schone stadsdistributie. Op haar hub aan de rand van de stad laadt Deudekom goederen vanuit grote dieselvrachtwagens over in kleinere elektrische vrachtwagens. Die leveren de bestellingen af bij de klanten in de stad. Goederen van verschillende leveranciers worden gebundeld en zoveel mogelijk in één keer bezorgd. Dat is wel zo efficiënt, zorgt voor minder verkeer in de stad en levert extra milieuwinst op.
Interessante testcase
De elektrische vrachtwagens van Deudekom laden zoveel mogelijk met groene stroom; in de toekomst mogelijk zelfs met lokaal opgewekte zonne-energie. Mede dankzij de overheidssubsidie komt er een laadplein met een Battery Energy Storage System, een groot batterijenpakket dat stroom kan bufferen. De schop gaat snel de grond in. Dit jaar nog gaat het laadplein in gebruik.
Een goede laadvoorziening is een belangrijke voorwaarde om zero emissie stadslogistiek te kunnen laten groeien. Groot voordeel van het batterijenpakket is dat dit de uitbreiding van de elektrische vloot gemakkelijker maakt. Een tijdrovende verzwaring van de netaansluiting is niet meer nodig, en de uitbreiding daardoor niet langer afhankelijk van de netbeheerder. Deudekom heeft meerdere elektrische vrachtwagens besteld om de bestaande vloot uit te breiden.
MRA-Elektrisch organiseert onafhankelijk advies en zorgt er als initiatiefnemer van dit laadplein voor dat de elektrische vloot en de laadinfrastructuur goed op elkaar zijn afgestemd. Voor Deudekom, de gemeente Ouder-Amstel en MRA-E is dit een interessante testcase om te ontdekken én te demonstreren wat er bij het laden van een elektrische vloot allemaal komt kijken. Dat het laadplein ook (gecontroleerd) toegankelijk is voor derden, maakt de testcase extra interessant. Bovendien wordt het laadplein technisch ingericht voor slim laden en V2G, zodat ook daar in de toekomst ervaring mee kan worden opgedaan.
Ook slimme laadpleinen in Lelystad, Zeist en Haarlemmermeer
De subsidie voor de laadpleinen komt uit Klimaatenveloppe 2019, waarmee het Rijk een impuls geeft aan de transitie naar een klimaatneutrale en circulaire economie. Ook Mijndomein en de gemeenten Zeist, Lelystad en Haarlemmermeer realiseren hiermee een slim laadplein.