20.000 nieuwe openbare oplaadpunten. Daarmee brengen de provincies Noord-Holland, Flevoland en Utrecht het elektrisch rijden in Nederland in een nieuwe fase. MRA-Elektrisch markeerde deze mijlpaal op 20 januari 2020 met een feestelijke bijeenkomst. Minister Stientje van Veldhoven (Milieu en Wonen) en Pierre Clasquin (Vice President van Total) kwamen graag naar een plek waar eerder (reis)historie werd geschreven: restaurant 1e Klas op Amsterdam Centraal.
De 20.000 laadpunten komen er dankzij een gezamenlijke aanbesteding die MRA-E deed namens gemeenten in de drie provincies. Nog voor de confetti kon neerdwarrelen, uitte de minister al haar lof over de samenwerking. Die levert veel slagkracht op, hard nodig voor een succesvolle uitrol van het openbare laadnetwerk. “Heel inspirerend om te zien dat er zulke sterke samenwerkingsverbanden zijn ontstaan”, sprak Van Veldhoven. “Ik ben ook met andere regio’s aan de slag voor laadpunten. Elektrisch rijden wordt het nieuwe normaal. Dat betekent dat je je auto net zo makkelijk moet kunnen laden als je mobiele telefoon.”
Voor een beter klimaat en gezonde lucht
De gezamenlijke aanbesteding was de achtste die MRA-E organiseerde, maar niet eerder was deze zo groot. De megaorder toont de wil van de circa 70 betrokken gemeenten om, in het belang van een beter klimaat en gezonde lucht, samen werk te maken van het elektrisch rijden. “Wij zorgen dat die laadpalen er komen en maken het elektrisch rijden mogelijk”, aldus Edward Stigter, gedeputeerde van de provincie Noord-Holland. Samen met collega-gedeputeerden Huib van Essen (provincie Utrecht) en Jan de Reus (Flevoland) gaf hij het feestelijke startschot. Wethouder Gerard Slegers vertegenwoordigde als vicevoorzitter de Vervoerregio Amsterdam en Olivier van Parys (managing director) Total Nederland. Ze koppelden vijf stekkers aan elkaar waarna er een luide knal klonk en er een gouden confettiregen neerdaalde.
Sterke inzet op innovatie
Met de samenwerking besparen de gemeenten zich veel werk, terwijl de omvang van de nieuwe concessie ervoor zorgt dat zij het aantal laadpalen de komende tijd probleemloos kunnen opschroeven. Total, die onder de merknaam PitPoint de laadpalen gaat leveren en exploiteren, kon hierdoor een scherpe bieding doen.
Maarten Linnenkamp, projectmanager van MRA-E: “Er is gezocht naar een partij die geschikt is om de verwachte opschaling én de gewenste innovatie met ons te realiseren.”
“E-auto’s gaan rijden op lokaal opgewekte zonne-energie”
Innovatief is bijvoorbeeld de manier waarop het elektrisch rijden wordt gekoppeld aan de energietransitie. Specifiek voor het laadnetwerk legt Total zonneparken en zonnedaken aan. Uiteindelijk zal meer dan 90% van de stroom afkomstig zijn van lokale producenten of nieuwe lokale opwek in eigen beheer, wat overeenkomt met zo’n 44 voetbalvelden aan zonnedaken. Tegelijkertijd wordt meer ingezet op slim laden: vooral laden tijdens daluren zodat het elektriciteitsnet niet overbelast wordt en op momenten dat er veel duurzame energie beschikbaar is. Dit koppelt het elektrisch rijden nog sterker aan de energietransitie en brengt de realisatie van milieu- en klimaatdoelen nog sneller dichterbij.
Bekijk de video!
Meer service voor de e-rijder
Voor de e-rijder is het prettig dat er veel aandacht is voor de dienstverlening. Denk aan prijstransparantie en een goede informatievoorziening. Waar staan de laadpalen en wat kost het om te laden? Ook gemeenten hechten hier veel waarde aan, net als aan een snelle plaatsing van de laadpaal. Die kwaliteitscriteria zijn in de uitvraag meegenomen. Zo krijgen e-rijders via een QR-code direct de actuele laadprijs, terwijl de mogelijkheid om te betalen met een creditcard het laden voor bijvoorbeeld toeristen makkelijk maakt.