Japan EVS31: tijd voor nieuw elan

By 9 november 2018Nieuws

Begin oktober vond in het Japanse Kobe het 31ste International Electric Vehicle Symposium (EVS) plaats. De congresaanpak was bescheiden: weinig nieuwe automodellen en veel technische bijdragen over de levensduur van de batterij. Opvallend was het gebrek aan gevoel van urgentie bij de hoofdspreker die namens de Europese auto-industrie (ACEA) sprak. Gelukkig bood de verfrissende bijdrage van de Amsterdamse wethouder Sharon Dijksma tegenwicht. Met verve zette zij de Amsterdamse ambities uiteen, en kondigde zij aan de auto-industrie wakker te blijven schudden.

Wat op EVS duidelijk werd, was dat Nederland op EV-gebied nog steeds tot de toonaangevende landen behoort. De cijfers bevestigen dit: binnen de EU werden in 2017 in Nederland na Frankrijk, Duitsland en Groot-Brittannië de meeste vol-elektrische auto’s verkocht (9.897). Gemeten naar marktaandeel gaat Nederland met 2,4% zelfs aan kop (bron: ACEA). Voor de manier waarop we in Nederland het elektrisch rijden stimuleren en erin slagen een netwerk van openbare oplaadpalen uit te rollen, bestaat internationaal veel interesse. Maarten Linnenkamp, die MRA-Elektrisch op EVS vertegen­woordigde, merkte dit met name tijdens zijn werkbezoek aan de gemeente Kobe, waarvoor hij was uitgenodigd. “In 2017 kregen zij met subsidie niet meer dan een tiental elektrische auto’s op de weg. Kobe was heel benieuwd naar onze aanpak. Omgekeerd gaven zij ons inzicht in de stand van het elektrisch rijden in Japan.”

Urgentie
Interessant, maar minder inspirerend was het symposium zelf. Linnenkamp: “De laatste jaren vindt EVS vooral plaats in landen waar de auto-industrie groot is: vorig jaar Duitsland, dit jaar Japan en volgend jaar Frankrijk. Dat zijn niet per se de landen waar EV zich het sterkst ontwikkelt. Dit jaar trof mij vooral de speech van Petr Dolejší, die als Director Mobility & Sustainable Transport namens de Europese auto-industrie (ACEA) sprak. Hij trapte nadrukkelijk op de rem door te vertellen dat de omschakeling naar elektrisch vervoer nog wel even zou duren, dat het allemaal niet zo makkelijk is. De boodschap van zijn verhaal: heb geduld, we hebben geen haast en we willen niet over één nacht ijs. Steeds vaker klinkt in de speeches op EVS het belang van de auto-industrie door, en steeds meer mis ik het gevoel van urgentie. Want we hebben wél haast. Het klimaat verandert snel en binnenkort is er zelfs geen één nacht ijs meer om overheen te gaan.”

Doorpakken
Niet op de rem trappen, maar doorpakken en met volle kracht vooruit. Dat is wat Linnenkamp wil. Want de noodzaak neemt toe, en niemand twijfelt nog dat elektrisch rijden de toekomst heeft. Sharon Dijksma, wethouder verkeer en vervoer, water en luchtkwaliteit van Amsterdam en ook een van de hoofdsprekers, liet blijken er net zo over te denken. Haar missie is dat Amsterdam in 2025 de zero-emissie hoofdstad van de wereld is, en elektrisch vervoer is één van de manieren om dat te bereiken. Alleen moeten mensen nu vaak nog erg lang op hun nieuwe elektrische auto wachten, soms wel een jaar. “Daarom gaan we met producenten van elektrische auto’s in gesprek”, aldus Dijksma, “om het zowel over de verkrijgbaarheid als betaalbaarheid te hebben.”

Nieuw elan
Verfrissend, zo’n spreker. Het roept ook de vraag op of het niet eens tijd wordt voor een nieuw door ons zelf georganiseerd event. Een symposium dat plaatsvindt in een land als Nederland of het elektrovriendelijke Noorwegen, waar in 2017 al bijna 1 op de 5 nieuw verkochte auto’s vol-elektrisch was. Zo’n omgeving inspireert, zeker met sprekers zoals Dijksma, die kunnen enthousiasmeren en als het moet durven uit te dagen. Er is behoefte aan nieuw elan. Het is de hoogste tijd!